Mgielne tył czyli z Canada na EU

stagraczynski
Posty: 100
Rejestracja: 10 lis 2019, 15:24
Auto: 1.6 T-GDI, AWD, LIMITED Ultimate Package
kolor: dazzling white

Re: Mgielne tył czyli z Canada na EU

Post autor: stagraczynski » 15 maja 2020, 22:50

Baranek pisze:
15 maja 2020, 17:50
Czy legalne?
W przepisach jest że ma być tylne mgielne. Nie ma nic o przednich. Więc jak nie legalne to dopuszczalne.
Z drugiej strony przepisy jasno określają jak mają działać światła do jazdy dziennej a zwróćcie uwagę jak jeżdżą.
Dzienne; mgielne i mijania festiwal światła i muzyki.

Ja nie twierdze, że wszyscy zapominają ale patrząc po jeździe po autostradach to spora grupa.
Dlatego chce zrobić to po swojemu koniecznie na przekaźniku który wyłączy światła po wyłączeniu samochodu.
Akurat przeciwmgielne robiłem "na dniach" i nie ma opcji uruchomienia tylnych tak żeby działały oddzielnie. Miałem nawet europejskie BCM(czy jak to się tam nazywa) w celu przelutowania układów lub podmiany całego BCM. niestety układy na płytkach są inne i ich nie da się przelutować ani podmienić BCM. Manetkę przerobiłem i z licznikiem komunikuje się po europejsku i wyświetla kontrolki jednak to tyle w temacie. Aby nie wstawiać dodatkowego guzika bo w mojej wersji nie ma wolnego miejsca podłączyłem tylne przeciwmgielne do przednich...

Awatar użytkownika
Baranek
Posty: 115
Rejestracja: 23 mar 2020, 13:10
Lokalizacja: Poznań
Auto: Tucson AWD 2.0 GDI from Canada
kolor: Phantom Black

Re: Mgielne tył czyli z Canada na EU

Post autor: Baranek » 16 maja 2020, 13:21

Lech pisze:
15 maja 2020, 18:39
W przepisach stoi tak:
"Kierujący pojazdem silnikowym w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi ma obowiązek włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie – albo oba te światła jednocześnie."
oraz
"Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 metrów. W momencie poprawy widoczności kierujący pojazdem ma obowiązek niezwłocznie wyłączyć te światła."

Czyli w praktyce można używać razem. A rozdzielony wyłącznik może przydać się w sytuacji gdy chcemy używać tylko przednich, zgodnie z zapisem:

"Na drodze krętej, która oznaczona jest odpowiednimi znakami drogowymi kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. Warto przypomnieć, że drogi kręte to takie, na których występują liczne zakręty. Są one oznaczone tabliczką T-5 wraz ze znakiem A-3 lub A-4."

Wydaje się więc, że można połączyć oba światła, jeśli nie chcemy z nich korzystać "na drodze krętej".

Masz racje
Powołujesz się dco prawda na przepisy ruchu drogowego ale przepisy w zakresie homologacji pojazdu mówią podobnie. I na nie trzeba się powołać

"... Musi być możliwe włączenie i wyłączenie świateł przeciwmgłowych niezależnie od świateł drogowych lub świateł mijania.
6.11. Tylne światła przeciwmgłowe
6.11.1. Liczba Jedno lub dwa.
6.11.2. Układ
Brak specjalnych wymogów...."

jednak co do samej instalacji i wymogów juŻ się troszkę komplikuje

"... 6.11.6. Połączenia elektryczne
Połączenia elektryczne muszą być wykonane w taki sposób, aby tylne światło przeciwmgłowe można było włączyć, wyłącznie gdy jest włączone jedno z poniższych świateł: światło drogowe, światło mijania, przednie światło przeciwmgłowe.
W przypadku występowania przedniego światła przeciwmgłowego musi być możliwe wyłączenie tylnego światła przeciwmgłowego, niezależnie od przedniego światła przeciwmgłowego.
Tylne światła przeciwmgłowe mogą pozostać włączone do chwili wyłączenia świateł pozycyjnych i pozostają wyłączone do chwili ponownego celowego włączenia.
6.11.7. Wskaźnik kontrolny załączenia
Obowiązkowy. Niepulsacyjne światło sygnalizacyjne barwy żółtej samochodowej.
6.11.8. Pozostałe wymogi Brak...."

Źródło dla dociekliwych >>> K L I K <<<
------------------------------
Good driver just driving.

Lech
Posty: 148
Rejestracja: 16 gru 2018, 18:07
Auto: Tucson Limited 1,6T 7DCT AWD
kolor: Black

Re: Mgielne tył czyli z Canada na EU

Post autor: Lech » 16 maja 2020, 19:54

No i doszedłeś do sedna. Na początku sam nie do końca byłem pewien czy można - czy to zgodne z przepisami. Później znalazłem przepisy ruchu drogowego, ale nie dotarłem do przepisów związanych z wymaganiami homologacyjnymi. Dzięki za źródło :-) Nawiasem mówiąc, miałem kiedyś dyskusję z pracownikiem PIMOT-u, który stwierdził, że przepisy techniczne związane z homologacją nie nadążają za stanem techniki. W przepisach brak np. jednoznacznych zapisów związanych ze światłami doświetlającymi zakręty. No przynajmniej 2 lata temu tak było, bo wtedy tą rozmowę miałem.

Awatar użytkownika
Baranek
Posty: 115
Rejestracja: 23 mar 2020, 13:10
Lokalizacja: Poznań
Auto: Tucson AWD 2.0 GDI from Canada
kolor: Phantom Black

Re: Mgielne tył czyli z Canada na EU

Post autor: Baranek » 17 maja 2020, 8:20

Raczej Ty dotarłeś do sedna :)
przepisy techniczne związane z homologacją nie nadążają za stanem techniki.
Jednak tutaj mam kilka przemyśleń
Po coś jest homologacja wymyślona i w/g mnie owczy pęd producentów wynalazków nie może narzucać lub wymuszać zmian w szybkim tempie zapisów homologacji.
Przykładem sa to światła LED. Powszechny onanizm nad ich zaletami; długie segmentowe wyłączanie źródeł itp itd.
Jednak jak czytałem ostatnio jakiś tam instytut (moim zdaniem słusznie) doszedł do wniosku i udowodnił że te światła bardziej oślepiają niż inne. Powód prozaiczny soczewki mają bardzo wyraźną granicę odcięcia. Wygląda tak jak by ktoś światło żyletką odciął. I ok fajnie wygląda i oświetla jak pojazd stoi. Jednak jak jedzie zwłaszcza na naszych drogach wygląd tak jak by co chwila długimi mrugał. Teraz kombinują jak wymusić zmiany w tym zakresie.
Inna sprawa z homologacją jest bardziej skomplikowana. Chodzi o ubezpieczycieli. Jeśli mają zapłacić odszkodowanie a czasem kwoty idą w setki tysięcy to znajdą wszystko by udowodnić, że coś nie miało homologacji i mogło mieć wpływ itd itp.
Takie tam przemyślenia moje
------------------------------
Good driver just driving.

Lech
Posty: 148
Rejestracja: 16 gru 2018, 18:07
Auto: Tucson Limited 1,6T 7DCT AWD
kolor: Black

Re: Mgielne tył czyli z Canada na EU

Post autor: Lech » 17 maja 2020, 12:35

Dotknąłeś tematu ubezpieczycieli - to prawda, że szukają każdego powodu by obciąć lub nie wypłacić odszkodowania. Z tego też powodu bardzo się dziwię, że niektórzy nie zmieniają lamp na europejskie po imporcie samochodu. Jeśli już jakoś załatwią przegląd, to przecież jeśli dojdzie do jakiegokolwiek zdarzenia toż to proszenie się o kłopoty.
Wracając do homologacji - pracownik PIMOT-u powiedział, że jeśli pojazd ma homologację w kraju EU, to oni przyjmują ją jako poprawną i nie wnikają w zgodność z naszymi przepisami. W sumie może i poprawnie, lecz przy niedostosowaniu krajowych przepisów do EU, z prawnego punktu widzenia jest to pole do dyskusji.

heroab10
Posty: 51
Rejestracja: 10 paź 2018, 8:48
Auto: USA, AWD, 1.6T
kolor: czarny

Re: Mgielne tył czyli z Canada na EU

Post autor: heroab10 » 14 cze 2020, 0:44

A ja przegapiłem tylne przeciwmgielne przy przeróbkach ...
i wyszło dopiero na 3 przeglądzie :)
Nie wiem jak diagnosta 2 razy tego nie zauważył a ostatnio byłem u innego :)
No i teraz na pewno muszę to zrobić
Ja raczej skorzystam z wersji podpięcia pod przednie przeciwmgielne.
Ale moje pytanie jest takie:
Jakie jest najbardziej estetyczne rozwiązanie dla tylnego przeciwmgielnego ?
W oryginalnych lampach tego się nie da zrobić ?

Awatar użytkownika
Baranek
Posty: 115
Rejestracja: 23 mar 2020, 13:10
Lokalizacja: Poznań
Auto: Tucson AWD 2.0 GDI from Canada
kolor: Phantom Black

Re: Mgielne tył czyli z Canada na EU

Post autor: Baranek » 14 cze 2020, 15:16

Ale co chcesz w oryginalnych lampach robić?
Tam nie ma miejsca na żarówki. Tam jest tylko odblask.
Kupujesz za 85 zł lampę (czasem wystawi ana alledrogo)
https://klarksonas.pl/pl/hyundai/tucson-09-2015

Ciągniesz przewód do tyłu i finito.
Jedna lampa po lewej wystarczy

Ja przerobiłem przełącznik jak chciałem ale nie mam czasu dokończyć załączania tak jak chce.
Z oryginalnych bez przeprogramowania modułów i podmian manetki nic nie zdziałasz. Próbowałem.
------------------------------
Good driver just driving.

Awatar użytkownika
Baranek
Posty: 115
Rejestracja: 23 mar 2020, 13:10
Lokalizacja: Poznań
Auto: Tucson AWD 2.0 GDI from Canada
kolor: Phantom Black

Re: Mgielne tył czyli z Canada na EU

Post autor: Baranek » 04 wrz 2020, 14:49

Ok
Cytując klasyka
"Nadejszła wiekopomna chiła"......

Zabrałem się w końcu za sterowanie tylnym światem przeciwmgielnym.
Działanie jest proste:
Światło załącza się po kluczyku. Bez kluczyka w pozycji ACC nie załączy się lampa.
Załączanie na przekaźniku bistabilnym sterowanym impulsem "do masy". raz naciskasz - zapala się; następny raz naciskasz - gaśnie itd itp
Kiedy gasimy auto lampa się wyłącza i nie włącza ponownie do momentu kiedy jej nie załączymy.
Działa niezależnie od mgielnych przednich i świateł.
Włącznik podświetlany. Tu spieprzyłem bo na biało podświetlany. Sugerowałem się podświetlaniem zegarów a robiłem to za dnia jak słońce dawało i nie zwróciłem uwagi że klawisze podświetlone sa na błękitno. Wyszło lepiej niż myślałem bo włącznik jest"od razu widoczny" a podświetlenie nie drażni przyjeździe nocą.
Kontrolka zapala sie razem z lampą z tyłu.

Dlaczego takie małe przyciski?
Niestety ma to związek z konstrukcją klawisza w który są wmontowane; a w zasadzie wklejone na klej. Inaczej klawisz będzie wylatał albo kontrolka z włącznikiem nie będzie się trzymać. Wklejone więc nie ma możliwości wymiany na inne kolorki podświetlania.
Nie wiem ile mnie to wyniosło ale chyba zamknąłem się w 80 zł bo wydziwiałem z wtyczkami do instalacji by było demontowane z całym modułem przełączników. Po taniości zamknąć sie powinno w 40 zł.


Obrazek Obrazek Obrazek


I filmik z działania
https://youtu.be/LVAhaPzLxbU
Ostatnio zmieniony 05 wrz 2020, 20:01 przez Baranek, łącznie zmieniany 1 raz.
------------------------------
Good driver just driving.

Awatar użytkownika
mexxmen30
Posty: 416
Rejestracja: 11 mar 2018, 16:50
Auto: 1,6 GDI MT
kolor: WHITE SAND

Re: Mgielne tył czyli z Canada na EU

Post autor: mexxmen30 » 04 wrz 2020, 17:29

Świetna robota można - można 🍺🍺🍺🍺🍻

Awatar użytkownika
Baranek
Posty: 115
Rejestracja: 23 mar 2020, 13:10
Lokalizacja: Poznań
Auto: Tucson AWD 2.0 GDI from Canada
kolor: Phantom Black

Re: Mgielne tył czyli z Canada na EU

Post autor: Baranek » 05 wrz 2020, 20:08

Dzięki serdeczne

Zamieściłem inny filmik bez muzyki bo się do praw autorskich doje....
Nie zgadzam się na obklejanie moich filmów gównianymi reklamami więc jest nieme kino
Ciekawe jak k....a ten serwis funkcjonuje skoro miliony filmików są z dźwiękami. W sumie pies im mordę lizał.

Dodatkowo fotka wieczorna z podświetleniem.
Obrazek

Podświetlenie włącznika jest także regulowane z pozostałymi oryginalnymi klawiszami ale w związku z faktem, że diody niebieskie i białe mają różny poziom napięcia zapłonu stąd niebieskie świecą trochę słabiej od białej. Kontrolka nie ma regulacji jasności jest typu On/Off
------------------------------
Good driver just driving.

ODPOWIEDZ
kuchnie wrocław warszawa kraków